vrijdag 8 september 2017

Reis naar Engeland deel 5: Rozen!

Hoog op mijn verlanglijstje voor Engeland stond een bezoek aan de kwekerij van David Austin in Albrighton, Shropshire.
Zoals u inmiddels weet ben ik een groot rozenliefhebber en dan zijn de Engelse rozen van Austin weer mijn favoriet. Ze hebben een prachtige vorm, zien er meestal uit als oude rozen, geuren sterk en bloeien her of door. De meeste zijn ook nog eens prima bestand tegen ziektes.
En ze hebben allemaal van die prachtige namen!
Van de bijna zestig rozen in mijn tuin is meer dan de helft van David Austin.
Het leek me dus geweldig om eens een kijkje te nemen bij de wieg van mijn rozen.

Het bleek een nogal lange rit, de afstand was weliswaar niet zo heel groot maar de weggetjes door de Cotswolds zijn smal en kronkelig, dus we deden er anderhalf uur over om er te komen. Dat gaf niks, want het bleek de lange rit meer dan waard te zijn geweest!

Het bestaat uit een shop, een tuincentrum en een tearoom, en daarnaast ook natuurlijk de voorbeeldtuinen.

Kijk en geniet mee van de foto's.

Prachtige combinaties in The Long Garden.

The Long Garden

Stamroos "Molineux" met Salvia Ostfriesland eromheen

Crocus Rose

Charles Darwin

The Lady Gardener

The Wedgwood Rose

Tranquillity, ik heb deze ook in de tuin, bloemen zijn bijna wit, een beetje geelgroenig.
Dat was eigenlijk wel heel grappig, voortdurend rende ik onder het roepen van "O, dát is een mooie!" naar een volgende roos, om bij bestudering van het kaartje te concluderen: "Oh, die heb ik al..."

Doorkijkje vanuit The Renaissance Garden naar The Long Garden

Renaissance Garden. Sorry dat hij een beetje scheef is. Ik weet niet wat me bezielde. Waarschijnlijk was ik een beetje van m'n à propos door al die mooie rozen.

Achterin staan mooie bankjes

Vanwaar je een prachtig zicht hebt op de golvende haagjes en de rozen. (Sorry meneer die daar stond, ik heb u weg-gephotoshopt)

Heel mooi aangelegd. De beelden zijn door wijlen mevrouw Austin gemaakt.

Een van mijn nieuwe favorieten: The Sheperdess

The Sheperdess

Ook al zo'n mooie, de halfopen "Scepter d'Isle"

Comtes de Champagne

Werkelijk álle rozen uit de stal van Austin hebben hier een plek en zijn in volle glorie te bewonderen.

Mijn absolute favoriet: de blozende, bijna lichtgevende The Lark Ascending.

Bathseba (Klimroos)

The Lady Gardener

Nog een keer The Sheperdess

Carolyn Knight in The Victorian Garden

Wollerton Old Hall, die heb ik zelf ook.

A Shropshire Lad, deze heb ik ook.

The Lady Gardener nog een keer.

Jubilee Celebration

Roald Dahl, een nieuwe roos van Austin

De pauw die er rondliep (een van de twee)

Erg mooi aangelegd, deze voorbeeldtuinen

Natuurlijk kon ik er niet vandaan zonder zelf ook een paar rozen aan te schaffen. Ik heb me beperkt tot drie stuks, aangezien alles ook weer in onze toch al afgeladen auto mee terug naar huis moest.

Uiteraard mijn torenhoge favoriet: The Lark Ascending

Is hij niet prachtig? Het lijkt wel of hij licht geeft.

Herinnert u zich die voortuin vol gele rozen nog in Chipping Campden? De Golden Celebration was dat. Uiteraard heb ik die ook gekocht. Wat een prachtige roos en wat een heerlijke geur!
En dit is Princess Alexandra of Kent. Deze hebben wij in Highgrove gezien, bij Prins Charles in de tuin (daarover een andere keer meer).
Wat een prachtige dame hè!
De bloemen zijn echt enorm, meer dan tien centimeter in doorsnee.


En dit krijg je als je bij David Austin "Tea and a scone" bestelt: een pot thee en een scone zo groot als een krentenbol. Heerlijk, die Engelse gewoonten!


2 opmerkingen:

  1. Geweldig, ik ben er stil van. Heb een aantal rozen opgeschreven, ben zeer geinspireerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh my, what a fabulous Journey you've had. Such an adventure. Beautiful captures. Thanks for sharing.

    Jannicke

    BeantwoordenVerwijderen