donderdag 8 september 2016

Rozendag

Mijn man heeft mij laatst meegenomen naar een adresje dat hij kortgeleden had ontdekt, een rozenkwekerij.
De rit ernaartoe was al mooi genoeg, een landelijke omgeving met wat zachte heuvels, en hier en daar een boerderij, wat stukjes bos. En toen kwamen we aan in het plaatsje Rosendahl (what's in a name).
Van buiten gezien leek de kwekerij op een flink uitgevallen bloemenzaak, maar het terrein bleek ontzettend ver te lopen door naar achteren. En wat een paradijs was het daar! Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in mijn leven zo veel rozen op één plek bij elkaar heb gezien.
Rozen zo ver het oog reikt

En het mooiste was dat het voor het grootste deel Engelse rozen waren, van David Austin. Ik kon niet ophouden met ze bewonderen, ze ruiken, van hun kleur genieten en ondertussen in mijn hoofd alvast een beetje een keuze te maken (want dat ik er minstens één mee naar huis zou nemen stond natuurlijk al vast).

Deze roos heet "Landfrau" (niet van David Austin weliswaar, maar van Nieborg) en staat inmiddels op mijn verlanglijstje.


Nadat we het eerste uur hadden doorgebracht met tussen de smalle paden tussen de rijen en rijen opgestelde rozen door lopen, ontdekten we verder naar achteren op het terrein enkele voorbeeldtuinen. Op dat moment brak ook nog de zon door. Wat een heerlijkheid. Rozen zo ver het oog reikte, al die verschillende geuren en kleuren, prachtig gewoon.

Een van de voorbeeldtuinen. Ik houd van graspaden!

Uetersener Klosterrose

Verus, rambler, herhaald bloeiend, Marcel Dahlke 2011, staat inmiddels op mijn verlanglijst!

Prachtige crèmekleurige gevulde roos, naam onbekend
Mooi gevormde rozenbogen, onderdeel van een rozenberceau

Omdat ik dit allemaal niet echt had verwacht had ik mijn camera niet meegenomen en moest ik me qua foto's behelpen met mijn telefoon, dus de kwaliteit is misschien iets minder dan jullie van me gewend zijn.
Desalniettemin zeer inspirerende foto's kunnen maken, zo veel ideeën voor mijn eigen tuin opgedaan!

Dit soort ideeën. Wat ongelooflijk romantisch, drie soorten rozen over één rozenboog laten groeien!

En uiteindelijk niet zonder nieuwe roos naar huis gegaan. De keuze is gevallen op Wildeve, een roos van David Austin, eentje die al langer op mijn verlanglijstje stond.

Wildeve heeft heel zachtroze bloemen, tegen crèmewit aan, met een vleugje abrikoos in het hart.

Natuurlijk moet Poedie meteen controleren of het wel een juiste aankoop was

Wat ik dan altijd doe is de roos met pot en al op diverse plekken in de tuin uitproberen. En hier naast het kattenkruid (Nepeta) kwam hij het mooist tot zijn recht. Ik vind überhaupt blauw (Nepeta, Slangenkruid, Lavendel enz.) altijd erg mooi combineren met rozen, ongeacht hun kleur.

En zo trof ik Wildeve de volgende morgen aan, net wakker in de opkomende zon, bloemen zwaar van de dauw. Mooi hè!


En voor wie ook het rozencentrum van Dahlke eens wil bezoeken, hier meer info: Rosenzentrum Westmünsterland.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten