woensdag 7 mei 2014

Het weerzien met mijn tuin


Wat ik het meest heb gemist toen ik in Parijs was, was mijn tuin. Het appartement waar wij zaten lag op 1 hoog en had een Frans balkon. Geen balkon dus, slechts een hekje voor de ramen. Ja, er was die binnentuin, maar om daar nou te gaan zitten vonden we 't iets te vaak regenen.

Enfin, na thuiskomst, het blijde weerzien met... drie katten die zaten te springen om weer eens naar buiten te kunnen. Zij waren volgens mij net zo blij weer in de tuin te kunnen als ik!

En ik... ik liep in stille verwondering rond. Wat kan er in zo'n korte tijd veel veranderen! 
De sering die ineens vol in bloei stond, terwijl de tulpen, nog zo majestueus bij ons vertrek, op een paar na uitgelubberd waren. Bloemen waar ik ze nog lang niet had verwacht, de vlinderstruiken 30 cm gegroeid, het vingerhoedskruid misschien nog wel meer!

Het enige dat ik wist te doen, om van de lange rit en de blijde verwondering te bekomen, was door de tuin wandelen en dode bloemetjes verwijderen, onkruidjes uittrekken. Meteen aan de slag, fysiek contact maken met mijn tuin. O, tuin, wat heb ik je gemist, ging het door me heen. Niet alleen het zien, maar ook het rondlopen, het doen, het werk. Heerlijk om weer thuis te zijn!

(Waarschuwing: extreem veel foto's)


Koekoeksbloem bloeide ineens 
Ik had geen idee wat het moest worden; zou het onkruid zijn of iets moois? Na de vakantie bleek dat het maar goed was dat ik het had laten staan!

Grappige slordige/rommelige bloemen van de koekoeksbloem

De clematis montana (zaailing uit de oude tuin) bloeit voor het eerst

Sering, die mij verwelkomde met een heerlijke wolk geur, in combinatie met nog wat late tulpen

Aardbeien in bloei
Bosaardbeitjes ook in bloei
Allium "Purple Sensation"
De roos bloeit al!!! Nog nooit vertoond, begin mei!
Clematis "Snow Queen"
Clematis Snow Queen, normaliter gepland in maand 6-7, bloeit nu tegelijk met montana!
Gele roos bloeit ook bijna
Ornithogalum (denk ik)
Geranium bloeit ook al
Bieslook bijna
Engels gras
Lief wit bloemetje, geen idee wat het is en hoe het daar komt. Iets uit de Dianthusfamilie denk ik?
Dagkoekoeksbloem, van zaad dat mijn dochter ooit voor me meebracht (dat ze zelf had geoogst, lief hè)
Nog een paar late donkere tulpen
Distel, die hoort toch nog helemaal niet te bloeien nu!?
Laatste gerafelde tulp
Dit is eigenlijk onkruid maar ik vind 't zulk lief spul
Nieuw naast de vijver, zo mooi zachtblauw en heel goed aangeslagen
Valeriaan, die had ik wel verwacht, in Frankrijk bloeiden ze ook al.
Mijn mooie akeleien
Witte akelei
Nog meer akelei
Oma's dicentra bloeit nog steeds
Het witte schaduwhoekje, met lievevrouwebedstro, epimedium, tiarella, dicentra en astilbe
Tiarella
Daslook/allium
Hee, dat is geen plantje. Hallo Poedie!
Rhodondendron bloeit (of is het een paarse dendron?)
Clematis is al een heel eind de rozenboog in geklommen
Borage bloeit al
Krent (rechts) is goed aangeslagen en heeft gezelschap gekregen van witte dicentra en anemoon (beide links)
Dit zijn geen madeliefjes (Mexicaanse fijnstraal)
Wat dit is weet ik niet maar het zit vol roze bloemetjes en heeft nog veel meer knopjes. Vorig jaar gezaaid, iets van saponaria vermoed ik.
Campanula bloeit ook een dikke maand te vroeg
Viooltjes kwamen eerst niet boven de rand uit, kijk eens hoe hard ze zijn gegaan!
Prachtige blauwe geranium, vorig jaar gekocht, goed aangeslagen, volop in bloei
Van voorgrond naar achtergrond: groen blad van de flox, paars van kattenkruid, rechts agastache, witgroen van struikje waar ik de naam niet van ken, tulpen en Japanse sering, rechtsboven in de hoek het groen van de forsythia.
En al dit lieve spul dat zo schattig klein blijft en zich overal uitgezaaid heeft
Ook op de plek waar ik het graag wilde hebben, de rand naast de vijver
Tja en dan staat er soms een geel bloemetje tussen, maar wat geeft 't.
Zo'n vrolijk gezicht, al is het mijn kleur niet
Deze mag ook blijven hoor :)
Wat een thuiskomst!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten