donderdag 16 april 2015

Nu al veel bloemen

Eerder deze week ben ik met mijn vriendin (ook zo'n enthousiaste tuinier) naar de kweker geweest, gisteren was het prachtig weer om het gekochte spul in de grond te zetten.

Ik zocht de planten die ik kocht vooral uit op combinatie: hoe staat 't bij andere planten? Dit tuinjaar streef ik naar wat meer rust en orde in mijn tuin - na die eerste jaren van gemengd bloemenzaad in mijn borders ben ik daar ook wel aan toe. Het stond natuurlijk ontzettend vrolijk, maar tegelijk iets te rommelig, zelfs naar mijn smaak.

Steeds meer vaste planten komen er nu, en ik probeer ze zo veel mogelijk in herhalende groepen te planten.
Ik zou er overigens wel foto's van willen laten zien, maar dan zadel ik jullie op met foto's van nietszeggende sprietjes, want het is voornamelijk zomerbloeiend spul dat ik heb gekocht. Dat houden jullie dus nog van me tegoed.

Wel heb ik voor de verandering eens viooltjes in de volle grond geplant. Ik zie dat hier veel in tuinen, maar dan in saaie rijtjes geplant, keurig 30 centimeter uit elkaar. Vandaar dat ik er een soort aversie tegen had! Maar nu heb ik besloten de nog kale plekken in mijn borders op te vrolijken met viooltjes. Het staat niet alleen ontzettend gezellig, ik heb het ook een beetje met het oog op de toekomst gedaan. Overal in mijn tuin (foto's zullen binnenkort volgen, alles zit vol knop!) staan uitgezaaide viooltjes. Maar lang niet genoeg! Van sommige planten kun je er nu eenmaal nooit genoeg in je tuin hebben. Viooltjes vallen daar absoluut onder. (Net als hortensia's, blauwe druifjes en akeleien) Ik hoop dus dat de violen die nu in de borders staan zich op grote schaal gaan uitzaaien.


Wat ik ook leuk vind zijn de spontane combinaties in mijn tuin. Wie had gedacht dat de paarse aubrieta zo mooi zou kleuren bij de dotterbloem?

Ik heb bij de kweker nog veel meer aubrieta gekocht, het is een bescheiden bodembedekker die in deze tijd van het jaar al volop bloeit en kleur geeft aan de borders. Door ze samen met respectievelijk longkruid en anemoontjes te planten hoop ik volgend voorjaar op mooie combinaties.

Verder werd ik bijzonder aangenaam verrast door de narcissen die ik vorig jaar had geplant. Ze gaan sinds deze week open. Ik wist dat ze wit waren, maar op het plaatje dat bij de bollen zat bleek niet heel duidelijk wat 't nou moest worden. Nu blijkt het de cultivar "Thalia" te zijn, en kijk eens hoe prachtig! Trosjes spierwitte narcisjes met een heel bescheiden toetertje. Zijn ze niet prachtig?

Narcissus "Thalia"

Aubrieta & witte Muscari

Ik ken hier de naam niet van, ik heb het op verschillende plaatsen staan, heel fijn wit spul, lijkt een beetje op Iberis maar dat is het volgens mij niet.
Witte hyacinten aan de voet van de spar

Eén witte tulp. De anders tulpen staan ook op het punt van ontluiken
Bijzonder: witte kievitsbloem
Ik ontdekte gisteren bij het planten al zo veel witte bloemen in mijn tuin, dat ik binnenkort, als de dicentra bloeit, een blogpost over witte bloemen ga schrijven. Met natuurlijk weer veel foto's!

O, een hele bijzondere wil ik nog plaatsen, roze muscari, in mijn dochters tuin. Mooi hè.


1 opmerking: