zaterdag 9 mei 2015

Witte bloemen

Een tuin met alleen maar witte bloemen zou voor mij te saai zijn (hoewel er iets heel sereens van uit gaat), maar de beschaduwde hoekjes van mijn tuin heb ik juist met opzet met wit bloeiende planten beplant, om de aandacht op die anders zo donkere hoeken te vestigen.

In mijn oude tuin had ik dat ook



Maar daar was het schaduwhoekje (zoals mijn hele tuin) veel kleiner, en het is in mijn nieuwe tuin wat moeilijker om datzelfde knusse effect te krijgen.

We gaan chronologisch het jaar door, en beginnen bij de sneeuwklokjes.

Daarna bloeiden Aubrieta en witte druifjes (Muscari)
Nog een foto, omdat ze zo mooi zijn samen
Ik had dit jaar één witte tulp

En witte koekoeksbloemen (Frittilaria)

Witte hyacinten
Narcissus tazetta "Paperwhite"

Nog een paar in een andere schaduwhoek
Narcissus "Thalia" onder de appelboom

Deze heb ik nieuw: Mansschild, ook wel bekend onder de lange Latijnse naam Androsace septentrionalis "Stardust"
Lieve bodembedekker: Tiarella. Bloeit in mei.
Deze kreeg ik onlangs van mijn man, een parelstruik (Exochorda), hij kreeg meteen een plekje in het witte hoekje
Waar ook al Epimedium (Elfenbloem) staat, een persoonlijke tuinfavoriet.
In die hoek staat ook daslook, en lievevrouwenbedstro

En bosanemoontjes (Anemone sylvestris)

En gebroken hartje (Dicentra)
Alles bij elkaar ziet dat er zo uit, het is nog een beetje kaal en de planten moeten nog wat groter worden.
Verder heb ik witte viooltjes

Nog meer daslook
Madeliefjes natuurlijk

En veel lievevrouwenbedstro
Heel veel lievevrouwenbedstro

En nog meer daslook
Van dit bloemetje ken ik de naam niet, het zaait zich lichtjes uit en duikt overal op

Boshyacinten, wit natuurlijk
Dit is grootbloemige muur, eigenlijk wild/onkruid, maar ik vind 't in grote groepen zo gezellig staan.
Witte narcis "Bridal Crown", beroemd om haar geur
De appelbloesems, zo teer roze dat ze bijna wit lijken. Dit is de Jonagold.
En dit is de moesappel.

Dit is "het witte spul" dat overal bloeit, al sinds begin maart. Ik weet inmiddels bijna zeker dat het Arabis is.

Ook de aardbeien bloeien wit. Deze staat gewoon tussen de tegels van het terras.

Hutchinsia aplina "Icecube", deze groeit langs de vijver omdat het mooi laag blijft.
Dit bloeit ook langs de vijver, maar ik heb geen idee hoe het heet.

Het is een gelukkig toeval dat de buurman aan zijn kant het hek, achter onze schaduwhoek, een wit bloeiende rododendron heeft staan.
Ah, de tuin in de lente
Mooi hè




Geen opmerkingen:

Een reactie posten