donderdag 20 april 2017

Alles wat geen tulp is

Er bloeien natuurlijk niet alleen tulpen in de tuin. Er is nog zo veel meer! Het is echt geweldig hoeveel kleur er weer in de tuin is, zeker als je bedenkt dat de tuin er een dikke maand geleden nog zo uitzag:
Beuh.... gauw doorscrollen naar het volgende plaatje.
Nee, dan is dit toch een stuk prettiger om naar te kijken!
Er bloeit nu zo ontzettend veel dat een opsomming al gauw saai zou worden. Daarom plaats ik liever foto's, dat is veel leuker.

Een heleboel verschillende blauwe druifjes. Deze tweekleurige vind ik erg leuk: Mount Hood

Of wat dacht je van deze lichtblauwe

En natuurlijk witte.

Witte narcissen. Dit is Thalia, met twee bloemen aan elk steeltje, die altijd laat bloeit, tegelijk met de tulpen (en er dus mooi mee te combineren).

Kievitsbloemen, en op de achtergrond Longkruid (Pulmonaria)

En daarachter staat dan weer de enorme Dicentra spectabilis. Alles wordt bij mij altijd veel hoger dan op de plantkaartjes staat aangegeven.

Epimedium, meeverhuisd vanuit de oude tuin.

De appelbloesems

Steeds meer madeliefjes in het gras

Avondlicht over de dotter die bij de vijver staat.

Ook deze narcisjes bloeien laat (Bridal Crown) Deze narcisjes hebben hun eerste seizoen in de woonkamer doorgebracht omdat ze zo heerlijk geuren, daarna zijn ze de tuin in gegaan (ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die uitgebloeide bollen weggooien) en ze komen nu al jarenlang terug.

Zoals ieder jaar weer heel veel vergeet-mij-nietjes, die zich van mij rijkelijk mogen uitzaaien!

En ze combineren op hun beurt ook weer zo leuk met blauwe druifjes
Lievevrouwenbedstro

Viooltjes staan ook overal. Ook die mogen zich rijkelijk uitzaaien. Sterker nog, de uitgebloeide die ik in bakken en potten heb, zet ik in de borders, zodát ze zich gaan uitzaaien.

De forsythia bloeit nog steeds, al wordt het geel steeds meer verdrukt door het groen van het blad. Ik vind het een ideale struik; kleur vroeg in de lente en later in het seizoen een mooie frisgroene achtergrond voor de zomerbloeiers.

Overal lieve kleine zelfuitgezaaide bloemetjes. Vooral langs de randen verwelkom ik ze!

Een struikje dat ik nog maar een paar jaar heb: Exochorda (Parelstruik). Bloeit prachtig wit in het voorjaar, en staat dus ook in een van mijn witte borders. Het wordt ongeveer een meter groot en kan dus goed in een kleinere tuin.
Onze nog heel kleine magnolia heeft dit jaar voor het eerst gebloeid! Ik had weliswaar een andere kleur verwacht, maar ja, plantkaartjes, daar kun je ook niet blind op vertrouwen. En dit is ook mooi!

Muscari en bolprimula's. Een aanrader, die laatste! Winterhard en elk jaar zijn het er ietsje meer.
Bloei van de perenboom, zal hij dit jaar voor het eerst vrucht dragen?

Het is net schuim: Iberis. Nog van de vorige bewoners. Vooral decoratief tegen een donkere achtergrond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten