dinsdag 4 juni 2024

De voortuinen van Arnhem

Een tijdje geleden moest ik een paar keer achter elkaar in Arnhem zijn en ik maakte van de gelegenheid gebruik om ook eens wat flinke wandelingen te maken door deze stad. Wat me de eerste keer onmiddellijk opviel waren de groene voortuinen. Of het nou in sjieke wijken was of in wijken waarin sociale huurwoningen stonden, overal waren de tuinen overdadig en groen.

Nu weet ik dat Arnhem meedoet aan het NK Tegelwippen, wat inhoudt dat de mensen actief aangemoedigd worden hun betegelde tuinen om te toveren in meer klimaat- en diervriendelijke (en uiteindelijk ook mensvriendelijke!) groene tuinen. Het was een absolute verademing om geen één steentuin tegen te komen gedurende mijn lange wandelingen. 

Op de laatste dag heb ik mijn camera maar eens meegenomen. 




Cornus aan de linkerkant, wisteria over het grote raam, een soort sedum-achtig vetplantje aan weerszijden van het grindpad.

Kijk nou toch hoe schattig, die valerianen aan weerszijden van de ingang. E

Fluitenkruid wat lekker z'n gangetje mag gaan aan de buitenkant van het hek

Veel poezen gezien!


Kijk nou toch eens die prachtige roos. Verder allemaal makkelijke struiken.


Zo romantisch dit half verborgen zitje. Klimhortensia tegen de muur rondom het raam en grind op de grond. Veel meer is er niet nodig om een op het noorden gelegen voortuin gezellig te maken!


Overal vingerhoedskruid, ook zo'n geenwerkplant, want ze zaaien zichzelf uit en je hoeft alleen maar de uitgebloeide stengel af te knippen. Tweejarig dus het eerste jaar alleen een groene rozet. De hommels zijn er gek op!

Gezellig groen rondom het trapje.

Dit vond ik zelf een hele mooie. Zo heerlijk groen!

En kijk deze eens. Allemaal klein- en groenblijvende heesters. Wat een heerlijke verstopplek voor de vogels!

Deze huizen lagen veel hoger dan de straat dus de tuinen lagen op een flinke helling. Met laagjesbeplanting is dit opgelost. Euonymus (denk ik) onderdaan, dan varens, en bovenaan waar meer zon komt een loofboom en wisteria.

De meeste mensen in mijn dorp zouden met grof geweld al die schattige muurleeuwenbekjes van het trapje afhalen. Ik vind het een ontzettend lief gezicht zo met varentjes, klimop en geranium aan weerszijden. Het verzacht de harde betonnen traptreden zo fijn!



Hier zag je het huis amper. Wat een privacy midden in de stad!



Heel eenvoudig deze, een rand varens langs de gevel, dan een gazon omzoomd met groenblijvers en wat weinig-werk planten als vingerhoedskruid.


Zo lief dat het vingerhoedskruid gewoon door het hekje heen mag groeien. Bij ons in het dorp zou er schande over gesproken worden.


Ook weer zo'n huis wat heel hoog boven de weg stond, de voortuin stond vol rhododendrons en ander groenblijvend spul, lekker makkelijk.

Nog meer rhododendrons in de steile voortuin


Weer zo'n simpel groen alternatief voor tegels: een gazon en een boom. Meer hoeft het soms ook echt niet te zijn. Huis leek er meteen nog veel mooier door!


Deze wou zich niet laten aaien, toch snel een foto gemaakt voor hij zijn tuin in dook.

Dit vond ik één van de mooiste voortuinen. Wat een liefde. Echt een lust voor het oog. Ik bleef zo lang staan genieten dat ik misschien wel verdacht overkwam.

Of dit dezelfde tuin vanaf de andere kant is of de buurtuin kon ik niet goed zien, maar dit hele stukje was zó prachtig. Ik hoop op zulke momenten eigenlijk dat de eigenaar toevallig naar buiten komt gelopen zodat ik ze kan complimenteren met hun prachtige tuin. Is maar één keer gebeurd helaas.

Een bankje. Je hoeft er niet eens op te zitten, het straalt gewoon onmiddellijk gezelligheid uit.

Grote voortuin en wát een groen. Hoe zal het er vanuit hun huis wel uitzien. Stel je de kleur van het licht eens voor dat hun woonkamer binnenvalt. Ik ben gek op huizen met veel groen voor de ramen. Geeft zo'n aparte, knusse sfeer binnen. 

Zo gezellig dit. Ik heb echt met volle teugen lopen genieten tijdens mijn wandelingen door Arnhem.

Groen, groen en nog eens groen. Ik werd er helemaal blij van.

Ook heel veel papavers, wanneer één ze heeft gaan ze algauw de hele straat door. Fijn hè, van die makkelijke planten.

Kijk, daar staan ze al bij het volgende huis. Ook leuk zo'n groenstrook aan de straatkant van het hekje. Doet allemaal niet zo definitief aan.


Zo'n gouden regen had mijn oma in de tuin, ik hoop er altijd nog eens eentje in m'n eigen tuin te planten. Practhig als ze in bloei staan. Kijk ook eens naar de rest van de planten, allemaal hele simpele planten die gewoon zachtjes hun eigen gangetje gaan.


Dit was weer zo'n hele mooie, van sommige tuinen kun je wel zien dat er iemand woont die wat meer interesse heeft in tuinieren, of er zelfs enthousiast over is!



Zo'n lief hekje, en dan een heel simpel pad met plantjes ernaast (en groen tussen de voegen wat gewoon mág). Ik vond het op de een of andere manier heel Engels aandoen. Daar zie je ook zulke tuinen. Van die niet te formele, zwierige, overdadige, gezellige tuinen waarin alles weliswaar z'n plek heeft maar toch ook z'n gang mag gaan.
 

Super simpel, toch gezellig. Ik denk dat 't dat slingerende grindpad is wat 't net iets minder formeel maakt.

Mooie plantkeuze. Ik heb ontzettend veel inspiratie opgedaan voor mijn eigen (vooralsnog saaie) voortuin.

Er is in Arnhem zelfs een straat waar een beekje door de voortuinen stroomt!


Dat nodigt meteen uit  tot meer groen.

Al die mensen hebben een bruggetje naar hun huis, leuk hè!


Prachtige entree dit. Heel simpel en stijlvol. Zal ook wel door de mooie voordeur komen!

Overal zag je IJslandse papavers. Super makkelijk plantje en zo vrolijk gekleurd!


Kijk hier staan er ook een heleboel.

Hekje, paar vaste planten, pad van Waaltjes, en hop 't is gezellig.


Ik ben opgegroeid in zo'n soort huis maar wij hadden geen voortuin, zoiets als dit zou het eruit gezien kunnen hebben. Doet 't huis veel goed vind ik!

Rhododendrons zijn altijd een goede keus voor een voortuin. Er zijn trouwens meer kleuren dan alleen paars, ga maar eens op zoek!

Fijn als de tuin niet precies ophoudt bij het hekje. Van mij hoeft al dat strakke aangeharkte niet.

En natuurlijk weer een poes in een poortje achter een rij huizen. Zie je al dat groen dat vanuit de tuinen gewoon doorgroeit door dat paadje? Gezellig hè!


En zelfs in straten waar geen voortuinen waren, waren er altijd wel een paar stoeptegels uitgewipt voor wat groen. Wie wil er nou niet zo'n mooie klimroos tegen z'n gevel?

Ongetwijfeld zullen er wel mensen zijn die hiervan gruwen. Die denken (vaak hardop): "Maar weet je wel wat een wérk dat is?" Zulke mensen help ik graag van hun onjuiste overtuigingen af. Ik bedoel, er zijn zat onderhoudsarme planten (onderhoudsvrije zelfs), en "1x per jaar het dode materiaal afknippen" is volgens mij wel te overzien, en vast minder werk dan "elke paar weken een hele middag met een krabbertje onkruidjes tussen de stenen weghalen", en ook stukken minder ellendig voor het milieu dan "een flinke lading Roundup eroverheen dan komt het niet meer terug". 

Onderhoudsarme planten die het zonder menselijk inmengen prima doen: varens, kleine bomen zoals krentenboom, Japanse Esdoorn, lijsterbes enz. Akeleien, vingerhoedskruid, geraniums (bijv. Rozanne), IJslandse papaver (die leuke gele & oranje), hortensia's, valeriaan, rhododendrons - en laten dat nou precies de planten zijn die ik ook in al die voortuinen zag. Want ik geloof echt niet dat iedere Arnhemmer een enthousiaste tuinier is, maar ik geloof wel dat met de juiste aanmoediging en voorlichting iedereen een fijne groene (voor)tuin kan hebben!

~

(Oh, en als er mensen zijn die dit blog lezen en hun eigen voortuin tegenkomen en denken: Nou Heleen, ik vind dat niet zo'n prettig idee dat mijn tuin zomaar tentoongesteld wordt op jouw blog; prima, geef me een seintje en ik haal de foto weg. Maar toch bedankt dat ik van je tuin mocht genieten!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten