maandag 10 augustus 2015

High tea in the garden



Elke zomer pakken wij groots uit: een echte Engelse high tea met onze familie in onze tuin. Ouders, opa's, oma's, zussen, neefjes, nichten, zwagers, zo nu en dan wat ooms en tantes, en natuurlijk mijn vriendin met haar man, iedereen is welkom. (helaas was die laatste dit keer nog op vakantie... in Engeland!)

Een maand van te voren gaan de handgeschreven enveloppen met uitnodiging de deur uit, en een week of twee, drie daarna beginnen bij mij de tea-kriebels. De tuin moet op orde, de recepten beoordeeld, de lijst van vorig jaar met "dingen die volgend jaar anders moeten" geraadpleegd, het menu samengesteld, de muziek uitgezocht. Langzaamaan richten al mijn handelingen zich op het aanstaande tuinfeest.

De weersverwachtingen worden angstvallig in de gaten gehouden, mijn man kocht dit jaar op stel en sprong nog een partytent, je weet immers maar nooit - de voorspellingen zagen er aanvankelijk slecht uit, maar werden gelukkig allengs beter.

De theevoorraad wordt bekeken, de boodschappenlijst gecontroleerd, aangevuld en uitgeprint. Want op mijn high tea geen kant-en-klare producten: ik maak alles zelf. Zeker nu er twéé in de familie zijn met een stevige voedselallergie, moet ik flink opletten wat er overal in zit; zelf maken, van pure ingrediënten, is de beste manier om te voorkomen dat er allergenen in de gerechten zitten.

Mijn dochter maakte aalbessengelei

En ik kruisbessenjam (voor de scones) met kruisbessen uit eigen tuin

Twee dagen voor het feest losbarst plan ik heel bewust een rustdag; het was mooi weer en ik heb heerlijk een boek zitten lezen. Vroeg naar bed en goed geslapen.
De dag erna barstten de werkzaamheden los!
Mijn man deed in alle vroegte de boodschappen, zodat ik bijtijds kon beginnen.

Het menu

11 gerechten had ik dit keer te maken, daar was ik wel een dag zoet mee. Gelukkig neemt mijn man altijd de quiche voor zijn rekening en scones maakt hij veel beter dan ik ooit zal kunnen, en inmiddels is mijn dochter ook groot genoeg om te helpen: het shortbread heeft ze helemaal zelf gemaakt en de bosbessenmadeleines maakte ze samen met papa.

Shortbread, al in punten gesneden en versierd met bloempatronen
Sandwichrolletjes met roomkaas/paprika

Ik had het menu een beetje veranderd ten opzichte van vorige jaren; het teabread dat wijzelf heel lekker vonden (en wat nogal arbeidsintensief is om te maken) viel bij onze gasten niet zo geweldig in de smaak. Daarom besloot ik dit jaar een Frans taartje toe te voegen aan mijn Engelse theefeest, een recept dat ik ooit in de krant zag en wat ik sindsdien elk jaar wel een keer heb gemaakt - ondanks dat er ongeveer 3000 calorieën in een punt zitten (er gaat een heel pak boter in), want het is zo ontzettend lekker.

Het recept is van Madame Rassat en meer info over dit taartje, het recept en een leuk filmpje waarin Mme Rassat het taartje zelf bereidt, is hier te vinden.

Zes eieren scheiden (de dooiers hebben we maar bij de quiche erbij gedaan, wat moet je er anders mee)

Eiwit

Stijf kloppen

Een heel pakje roomboter

Au beurre noisette

Bloem, amandelmeel (ik heb hiervoor maïsmeel gebruikt), suiker en poedersuiker

De bramen, uit de winkel? Welnee, in de buurt geplukt

Voilà!
Tegen half 10 's avonds was het meeste gedaan, alleen de garnalentaartjes nog, maar dat is niet zo veel werk, dus dat kon wel naar de volgende dag doorgeschoven worden. Ik zeeg bekaf neer in onze hangmat... en stond een paar minuten later weer binnen, omdat het begon te regenen. Nou ja, dat dan maar liever 's nachts, en inderdaad was het de volgende morgen weliswaar nog bewolkt, en de tuin kletsnat, maar van lieverlee werd de bewolking dunner en tegen de tijd dat de gasten arriveerden was het helder, zonnig en 23 graden, bij windkracht 2, het mooiste weer dat je je maar kunt bedenken voor een tuinfeest!

Voordat de gasten kwamen, was er nog wel het een en ander te doen. De tuin moest versierd (dat werkje nam mijn dochter op zich), en geveegd (dat deed mijn man), de tafels en stoelen naar het gazon, de gerechten op de etagères gezet, de sandwiches gesneden, de muziekinstallatie in het tuinhuis gezet, en natuurlijk de garnalentaartjes nog gemaakt.

De etagéres van zolder gehaald (en de spinnenwebben eraf stoffen)

Zalmsandwiches snijden

Roomkaasrolletjes snijden
Garnalentaartjes
Benodigdheden:
Filodeeg
Kleine Hollandse garnalen
Bakje roomkaas (bijv. Philadelphia)
Citroenrasp
Dille

Citroenrasp mengen met roomkaas en dille. Filodeeg in negen stukjes snijden. Velletjes kruislings over elkaar leggen (3-4 per taartje) in een muffinvorm (tip: leg ze in papieren muffinvormpjes, anders plakken ze vast). Eetlepel roomkaasmengsel erin, wat garnaaltjes erop en vijf tot tien minuten in de oven op 180-200 graden. Succes gegarandeerd!

Alleen nog even gaar bakken
Glutenvrije citroencake, een enorm succes, recept van Jamie Oliver hier te vinden

Mijn dochter vulde twintig kleine vaasjes met bloemen uit de tuin, we dekten de tafels met de mooie kleden, legden de kussens neer en zetten de parasol op. Meteen zag de tuin er zo verwelkomend uit als het terras van een heuse theetuin.

Ton sur ton

Alle vaasjes bij elkaar
Allemaal zitjes in de tuin

Zitje voor een intieme tête à tête

De grote tafel (stoelen moeten nog aangeschoven worden zie ik)

Nog een zitje. Wat leesvoer klaargelegd voor de gasten (tuinmagazines en een boek over Engelse tuinen)

Wat een vrolijk gezicht is dat!

En toen kwamen de gasten, en heb ik geen foto's meer gemaakt... maar het was ontzettend gezellig, het weer was perfect, de gerechten vielen in de smaak, het was weer een heerlijke high tea! Iedereen bedankt, mijn man en dochter voor alle hulp, en de familie voor de gezellige sfeer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten