dinsdag 25 augustus 2015

Rozenspecial: Desprez à Fleur Jaune

Een van mijn favoriete rozen is een klimmer met de meeslepende naam Desprez à Fleur Jaune.
Hij is vrij onbekend en daarom zet ik hem vandaag eens in het zonnetje, want deze fantastische roos verdient alle lof.

Tegen de zuidmuur van ons huis groeide al een fluwelig rode roos, maar omdat er nog een stuk muur bij het keukenraam leeg was, wilde ik daar een tweede klimroos neerzetten.

Maar ja, welke kleur combineer je nou met zoiets krachtigs als rood, zonder dat het zelf aan kracht inboet? De combinatie met geel vond ik te obligaat, roze te krachteloos, wit vind ik niet mooi bij rood.

Al zoekende kwam ik op deze roos, een prachtige, sterke klimmer met middelgrote bloemen die qua kleur het midden houden tussen zachtgeel en perzik. Een vleugje roze, verkleurend naar warm, bijna abrikoosachtig geel, als van een zomerse zonsondergang.

Desprez à Fleur Jaune op zijn mooist

De kleur combineert fantastisch met het dramatische rood van mijn andere roos, en doet er in kracht niet voor onder. Het gezonde blad is lichtgroen en stevig.

De knoppen zetten je op het verkeerde been: ze zijn roze

De bloemen zijn dubbel tot volledig gevuld, meestal gekwartierd en met een "knoopje" in het hart. Ze geuren uitbundig, een geur die het midden houdt tussen een warme theerozengeur en het frisse van citrus. Desprez begint vroeg en blijft maar herbloeien.
De roos is gewonnen uit de ouders 'Blush Noisette' en 'Park’s Yellow Tea Scented China'



Desprez is een sterke klimmer die wel tot 6 meter lang kan worden. Hij verlangt niet veel meer dan een warme muur, en dat biedt mijn zuidmuur vanzelfsprekend, aangezien daar vanaf halverwege de morgen tot het zonsondergang de zon op staat - en daarom blijft hij ook als het allang donker is nog warmte uitstralen.

Helaas heeft er dit jaar een rupsje in gezeten dat tot twee keer toe het blad en de knoppen weg vrat. Ook had ik dit jaar in de hele tuin veel last van rozenkevers. Ondanks al die tegenslag blijft de groeikracht indrukwekkend, de energie waarmee hij steeds opnieuw begon is ongelooflijk. Met veel zorg en aandacht heb ik hem toch - wat laat, en bescheiden - toch nog aan het bloeien gekregen.






2 opmerkingen:

  1. Een schitterende roos in een prachtige kleur....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echt een aanrader, Marjon, mocht je nog een zonnige plek in je tuin beschikbaar hebben :)

      Verwijderen