zondag 17 april 2016

De lentetuin

Ik had er geen idee van dat het alweer een maand geleden is sinds ik hier iets geschreven heb.
Ik ben bang dat dat komt doordat ik sinds kort ook actief ben op Instagram, waar, net als hier, foto's van mijn tuin en mijn poezen te zien zijn. Wie dus te lui is om hele blogposts door te lezen kan voortaan ook daar terecht, voor alleen plaatjes. Wel op het hartje klikken hè!

In die maand is mijn tuin van een kale boel met krokussen, via een aarzelend groene tuin naar een tuin vol bloemen, opschietend groen, vaste planten met glanzend nieuw blad, overal het blauw van de vergeet-mij-nietjes en de druifjes, tulpen die kleur beginnen te krijgen, dit is toch wel voor een tuinier de mooiste tijd van het jaar, wanneer na die lange, donkere wintermaanden alles weer tot leven begint te komen!

Elke morgen ga ik met een kop thee in de ene en mijn camera in de andere hand de tuin in, alles verandert nu zo snel dat je soms versteld staat!

Een verslag in foto's (en omdat het zo lang geleden is, zijn het er véél!)
 
Chionodoxa (sneeuwroem) op een dag dat er steeds buien vielen afgewisseld met felle zon

De  blauwe hyacinten, op diezelfde dag

Pulmonaria (Longkruid) bloeit altijd heel vroeg. Deze witte soort heet Ice Ballet. Na de bloei kun je de rest van het jaar genieten van het prachtige gestippelde blad.

Natuurlijk bloeiden de narcisjes rond mijn verjaardag

Ik heb dit jaar een heleboel blauwe anemoontjes

Scilla, ook blauw, zo mooi en zaait zich heerlijk uit

Nog een keer chionodoxa, omdat het zo mooi is

De perzik bloeit ook altijd heel vroeg. Het doet een beetje denken aan de amandelbloesems van Van Gogh, met die blauwe lucht erachter.

Mijn dierbare Dicentra formosa, uit de tuin van mijn oma afkomstig

Lentebloemen hebben vaak schreeuwend felle kleuren, maar omdat de rest van de tuin nog zo saai en kaal is, is dat helemaal niet erg.

Deze prachtige Muscari zijn wat meer bescheiden van kleur, ik vind ze prachtig, met die lichtere bovenkant.

Dit is Muscari latifolium, een bekende tweekleurige die ik iedereen kan aanraden. Eén keer planten en nooit meer naar om hoeven kijken.

De appel begint ook weer tot leven te komen


Ik heb ook deze lila anemoontjes, erg mooi vind ik deze

De blauwe anemoontjes staan in een grote groep blauwe bloemen, o.a. blauwe druifjes, hyacinten en scilla, er staan ook irisjes tussen, maar deze zijn inmiddels uitgebloeid.

Van de tulpen in de zinken teil wist ik niet meer welke kleur het was, vandaar dat ik ze niet in de tuin had geplant.

Wat een vrolijk gezicht, tegen zo'n mooie blauwe lucht

Deze prachtige kerselaar is niet van mijzelf, maar staat bij de buurman in de tuin. Gelukkig kunnen wij er ook van genieten.

In de zijtuin staat Oxalis (klaverzuring), geen idee hoe het er gekomen is maar ik vind 't altijd erg schattig.

Sinds een week of zo zijn de vergeet-mij-nietjes in bloei aan het komen

De tulpen volgen wat later. Je ziet al dat deze mooi paars gaat worden!

Ook vroeg dit jaar: de dotterbloemen langs de vijver. Op de achtergrond paarse aubrieta.

In het witte hoekje heb ik deze parkiettulpen geplant, mijn favoriete tulpensoort.

Inmiddels begint daar ook de epimedium (elfenbloem) tot bloei te komen.

En de witte anemoontjes, Anemone blanda, ik heb er afgelopen herfst meer geplant dan ik me herinner, de witte hoekjes staan er vol mee!

Mooi hè, als ze eenmaal open zijn. Ze fleuren elk donker hoekje op.
Deze tulpen zijn ook nieuw, mooi roomwit

En nog dubbel ook! Ik vind ze prachtig.

De kievitsbloemen (frittilaria), ik vind ze zo leuk!

Bij deze rode liggen de dauwdruppels er nog op.

Het gebroken hartje in mijn dochters tuin, ook vol dauwdruppels

En al bijna in bloei, wat gaat dat hard!

Mooie tulpen en het tuinhuis. De grote groene plant links ervan is flox, zo groot is dat al!

Dat Primula zich uitzaait wist ik niet, maar ik ben er blij mee want ik vind ze zo schattig!

En dan beginnen ook de bosviooltjes nog te bloeien, het kan niet op!

Natuurlijk de forsythia prachtig geel! Niet helemaal mijn kleur maar toch vind ik het een ideale struik. In de lente is elk beetje kleur in de tuin welkom, en de rest van de zomer is het een frisgroene struik die inkijk van buren en voorbijgangers voorkomt, en een mooie achtergrond vormt voor andere bloemen.

Ook heb ik weer allemaal bakken en potten vol gezet met viooltjes.

Tussen de Muscari latifolium heb ik afgelopen herfst per ongeluk twee tulpen geplant, die moeten er na de bloei maar uit.

Blauw heeft momenteel de overhand in de tuin

De bijtjes en hommeltjes en zweefvliegjes zijn erg blij met zo'n tuin vol bloemen

Kijk, een zaailing van een viooltje van vorig jaar, niet zo verlegen joh, je bent welkom!

De primula's staan prachtig bij de blauwe druifjes en de paarse tulp. Wat een mooie combinatie!

En zo ziet het er dan uit vanuit de keuken, fijn hè.









1 opmerking:

  1. Heel mooi allemaal en voor een beginnende tuinier heel leerzaam!
    Bedankt voor de moeite.
    Groet, Estella

    BeantwoordenVerwijderen