zondag 24 juli 2016

Juli - deel 1

De tuin staat er zó prachtig bij! Werkelijk álles bloeit. En de kleuren zijn zo prachtig dit jaar. De hortensia's zijn intenser dan ooit tevoren, de rozen zijn hoger dan ooit en zitten vol knoppen en bloemen.

Ik ga dan ook niet te veel schrijven, en volsta met een reeks foto's die ik de afgelopen weken maakte.
In deel 1 laat ik overzichtsfoto's van de tuin zien, met alle typische juliplanten die momenteel bloeien.
Deel 2 gaat over de hortensia's en deel 3 over de rozen.

In het begin van de maand hadden we nog veel regen, maar desalniettemin is het uitzicht uit mijn keukenraam mooi als altijd. De klimroos die voor het raam groeit is Desprez à Fleur Jaune

De kersen in de voortuin waren rijp (en al heel snel op!)
Ik heb dit jaar veel foto's vanuit andere hoeken gemaak.
Astrantia met op de achtergrond de bloeiende hortensia en links kaasjeskruid
In mijn dochters tuin staat een hele grote groep slangenkruid, prachtig blauw
  
De flox die daar vlak achter staat kleurt er prachtig bij

En daar weer naast staat deze Veronica, zo mooi blauw

Ook heb ik de Verbena bonariensis meer in groepen gezet, vorige jaren had ik ze als losse planten her en der maar dat vond ik toch wat te rommelig.

Soms ontstaan er spontane combinaties die zo mooi zijn dat ze mogen blijven. Paarse vlasleeuwenbek met korenbloemen en juffertje in 't groen (Nigella)

Natuurlijk ook hier en daar Borage, jammer alleen dat ze vaak omvallen. Er komen enorm veel bijen en hommels op af.

Dit is de tuin van mijn dochter vanuit de moestuin gezien. Een mooi plaatje al zeg ik het zelf!

Vooral in de late middag is het licht erg mooi in onze tuin.

Zomaar een hoekje in de tuin. De geëmailleerde kan komt van een brocantemarkt in Frankrijk.

Dit stukje tuin maakt me erg tevreden. Het ziet er, zeker voor mijn doen,  zo ordelijk uit, en het is de bedoeling dat meer stukken in mijn tuin zo worden. Een natuurlijke tuin zoals ik die heb krijgt snel een wat rommelig aanzicht.

Wat niet wegneemt dat ik dagelijks intens geniet van het uitzicht vanaf het terras.

Het tuinhuisje kleurt mooi met al die blauwe bloemtinten in de tuin ervoor

Clematis "Comtesse de Bouchaud" bloeit al ontzettend lang en weet van geen ophouden. Ik vind de kleur prachtig.
Comtesse de Bouchaud groeit door de gele roos heen, en langs de pergola.

Van tijd tot tijd ontstaat er een waterlelie in de vijver, heel zacht roze, tegen wit aan. De vissen verschuilen zich onder het grote blad.

De Forsythia is in de zomer alleen maar groen (wel mooi fris groen), daarom groeit er een clematis in.

Hier houd ik van, als planten uit zichzelf een compagnon in dezelfde tint kiezen.

Weer zo'n spontaan "ton sur ton" hoekje
Dit jaar heb ik voor het eerst alleen maar witte slaapmutsjes. Het constant uittrekken van de oranje heeft zijn nut gehad.
In een groep samen zijn ze zo leuk

Het zicht vanaf het terras werd elke dag mooier


En overal groeit Nigella, in allerlei tinten tussen roze en blauw. Laat het zich maar uitzaaien, fantastisch plantje!
Soms in wel heel bijzondere kleuren.
 
De floxen doen het ook weer prachtig. Deze komt nog uit onze oude tuin, we hadden de kluit in tweeën gestoken. Hopelijk heeft de nieuwe bewoonster van ons oude huis er net zo veel plezier van als wij.

Dit is flox "Laura"
 
En op een mooie dag gingen de herfstanemonen bloeien.
Dat levert onmiddellijk prachtige plaatjes op.
Zoals hier bij avondlicht
Het trapje naar het gazon

Nog altijd in bloei: Dicentra formosa uit de tuin van mijn oma.

Roze Gaura

Wat nieuwe zomerbloeiers voor in de potten waarin viooltjes hadden gezeten (die zijn altijd mooi tot aan de langste dag, daarna gaat 't snel  bergafwaarts)

Dit is oregano/marjolein "Kent Beauty", een heel bijzondere soort in prachtige tinten. Ik heb er twee in gietijzeren vazen aan weerszijden van de entree naar het grindpad.
 
Naarmate de maand vorderde kreeg ik steeds meer van dit soort prachtige doorkijkjes

En de appelbomen zitten (waarschijnlijk vanwege de vele regen) voller met appels dan ooit tevoren.

Van boven naar beneden: Hortensia Annabelle, Flox "Laura"witte flox (nog niet in bloei) en   Roos "Waltz Time"

Heerlijk zomerse plaatjes.

Nieuw in mijn tuin: Ruit (Thalictrum). Heel hoog, heel ijl en met honderden zachtpaarse bloemetjes met gele meeldraden.

Zo nu en dan hele flinke buien overdag, je kreeg dan meteen van die dramatische foto's als zo'n zwarte wolk aan kwam zeilen.

Geen idee hoe deze campanula in onze tuin terechtgekomen is, maar ik heb hem een mooi plekje gegeven bij een groep blauwe vaste planten.

Deze flox heet Sweet Summer Surprise

Verbena bonariensis kleurt mooi bij de kattenstaarten erachter

En op een mooie dag bloeiden de vlinderstruiken!

Wat steekt dat prachtig af tegen die intens blauwe lucht

Ik ben dit jaar bewuster bezig geweest met groepen-combinaties en zichtlijnen, dat begint zich uit te betalen.

Dit is het beeld momenteel in de tuin, ik geniet er zo ontzettend van. Paars, roze, blauw, in alle mogelijke tinten en combinaties.

Is dit geen heerlijk plaatje, herfstanemonen, hortensia en Buddleja

En als het 's nachts geregend had, lagen er 's morgens van die mooie druppels op de bloemen

Prikneus (Lychnis) kleurt mooi bij mijn Vlinderstruik
 
Deze blauwe hortensia staat er sinds vorig jaar en doet het mooi. In dat plantvak heb ik voornamelijk witte en blauw(achtig)e bloemen staan.
En dan op een mooie dag gaan ook de Cosmea's bloeien. Ik was ze vergeten te zaaien dit voorjaar, maar gelukkig hadden ze zich vorig jaar zelf hier en daar uitgezaaid. Ik vind ze prachtig en de kleur is altijd goed!
 
Het tuintje voor het tuinhuis staat er prachtig bij, zo leuk dat daar allemaal blauwe bloemen staan, het tuinhuis zelf is immers ook blauw.

Veel rozen hebben dit jaar gezelschap gekregen van een lavendelstruikje, en dat waarderen ze best (schijnt dat lavendel luizen vermindert). Probleem in de toekomst misschien is dat de roos van rijke grond houdt, en de lavendel van arme, maar vooralsnog gaat het prima samen.

En dan op een mooie dag gaat de Rode Zonnehoed open.

Zo'n mooi patroon, precies hetzelfde als bij een zonnebloem overigens. Google eens op Fibonacci.
Bij mijn vriendin stond de Lonicera zo prachtig in bloei, de mijne deed niks. Een week of twee later is dat helemaal goedgekomen!
Mooi hè. En die heerlijke geur!

Hier en daar staan varens, deze zaaien zichzelf uit (of moet ik zeggen: sporen zichzelf uit), waar ze niet gewenst zijn haal ik ze gewoon weg. Dat is voor mij natuurlijk tuinieren: planten kiezen vaak zelf waar ze graag groeien en ik assisteer alleen hier en daar een beetje.

Wat blijven het toch een prachtige kleurencombinaties hè.

De tuin eens van de andere kant bekeken.

Of gewoon vanaf het terras.

Of wandelend over het grindpad

Deze Astrantia heet Rosa Lee en is prachtig oudroze

Sinds halverwege de maand spelen de rozen weer een rol. Bovenaan Heritage en onderaan Geoff Hamilton, twee rozen van de veredelaar David Austin.

Nu het weitje naast ons huis ook van ons is, hebben we met een rozenboog een doorgang gemaakt. De roos die erbij groeit is nog maar klein, voorlopig wordt de boog geflankeerd door Kattenstaart (Lythrum) en Ruit (Thalictrum)

Deze foto maakte ik vanmorgen, zo mooi staat de tuin er vandaag bij!





1 opmerking:

  1. Wow! Such a marvelous range of flowers blooming in your garden. Absolutely fabulous.
    Have a nice week.
    Jannicke

    BeantwoordenVerwijderen