maandag 25 juli 2016

Juli - deel 2: Hortensia's

Hortensia's, ik kan me geen tuin zonder deze prachtstruiken voorstellen! 

Als ze net beginnen zijn ze zo mooi
Maar natuurlijk ook als ze eenmaal in bloei staan.

Dit is een "Teller" hortensia (Teller betekent bord), hij komt uit onze oude tuin en heeft nog nooit zo prachtig gebloeid als dit jaar.
Ik heb het vermoeden dat de overvloedige regen van de afgelopen maanden (wat normaal in een jaar valt, hebben we geloof ik nu al voor onze kiezen gehad) daar iets mee te maken heeft. Ik heb al diverse experts geraadpleegd maar iedereen antwoordt dat alleen een verandering in de bodem/grond iets aan de kleur van een hortensia kan veranderen. Ik heb echter helemaal niks gedaan, niet bemest, geen compost, niet gespit, niets. En toch zijn mijn hortensia's dit jaar blauwer dan ooit, intenser dan ooit.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de hortensia's, ook wel "waterstruik" genoemd en als zodanig verzot op vochtige omstandigheden, door deze overvloed aan water volkomen in hun element zijn en daardoor hun absolute pracht laten zien.

Iets anders dat ik nog kan bedenken, al weet ik niet of dat waarschijnlijk is, is dat de grote hoeveelheden regen de pH van mijn bodem hebben veranderd.
Wikipedia legt uit:
De bloemen zijn roze, paars, wit of blauw afhankelijk van de pH (zuurgraad) van de bodem: In zure gronden worden de bloemen blauw, in basische gronden roze en in pH-neutrale bodems paars. 
Maar waarom zijn sommige dan juist veel intenser roze of paars dan andere jaren, en weer andere veel blauwer? Ik kan het niet verklaren!

Twee keer dezelfde hortensia, links 2015, rechts 2016

Deze is nieuw, "Bodensee", ik heb er meteen twee gekocht

Deze donkerbladige hortensia komt ook uit onze oude tuin. Hij heeft het hier enorm naar zijn zin, is al een meter hoog en breed en zit dit jaar vol bloemen. En die kleur! Zo intens.

Dit was bij ochtendlicht, met dauwdruppels

Deze is ook nieuw, van vorig jaar althans, en toen was hij lang niet zo blauw.

Dit is de hortensia die ik een jaar of drie geleden van mijn zus kreeg, ook veel blauwer dan de afgelopen jaren. Ik heb hem nog nooit gesnoeid, hij mag lekker groot worden. Ik vind de combinatie met de Lythrum erachter ook mooi. Ertussen het blad van een hibiscus, die later in de zomer nog meer kleur aan dit setje gaat toevoegen.
Deze mooie 'sterhortensia' (ik ben de exacte naam kwijt) staat in de tuin van mijn dochter.

Blauwe Tellerhortensia, detail

Donkerbladige hortensia, detail

Achter de vlinderstruiken loopt een klein, geheim paadje met aan weerszijden hortensia's: het Hortensiapad

En wat zijn ze prachtig, de hortensia's die erlangs staan

Nogmaals het paadje, maar op een ander moment van de dag, met ander licht
En als je verder loopt en onder de klimopboog door kijkt, zie je in de verte nog meer hortensia's staan. Want in mijn tuin staan er inmiddels zo veel, dat ik de tel ben kwijtgeraakt.

Grappig ook hoe één hortensia zowel blauwpaarse als dieproze bloemen draagt

Deze mooie hortensia moet zijn dagen helaas in een pot slijten, hij komt uit onze oude voortuin en daar stond zevenblad, een plant die nog steeds tussen zijn wortels groeit en die ik voor geen goud in mijn huidige tuin wil hebben.

Een van de mooiste combinaties: hortensia's met herfstanemonen.

Onder de appelboom staat een Annabelle

De bollen zijn dit jaar enorm, wel dertig centimeter in doorsnee

Hommeltje rust uit in de zon

Ik vind het spel van licht en schaduw op die toch wat donkere plek erg mooi

En dit soort dingen maken mij trots, gestekte hortensia's in bloei. Eigen hortensia's stekken is erg gemakkelijk en best verslavend! Als je eenmaal de slag te pakken hebt staat voor je het weet je hele tuin vol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten