donderdag 6 juni 2013

Het hekje en andere tuinklussen



Naast ons huis bevindt zich een stukje grond waar buren zo nu en dan hun auto's parkeren, waar de gemeente zo nu en dan komt maaien en waar heel veel madeliefjes groeien.
Via een klein hekje aan de zijkant van onze tuin konden we het veldje zien, maar ook niet meer dan dat. Het leek ons ongelooflijk handig om van dat hekje een zij-ingang te maken.  Altijd gemakkelijk als je eens iets uit je auto wilt laden, bijvoorbeeld, of voor onze dochter die vaak op het weitje speelt.


Het oude hekje
Doorzagen en twee scharnieren ertussen zetten bleek te simpel gedacht; het hekje was zo oud en wankel dat je het bijna tussen je vingers fijn kon malen.

Gammel hekje
Met wat nieuw hout en een elektrische zaag maakte mijn man er een scharnierend hekje.
Twee metalen dingen gingen de grond in waar de palen in kwamen te staan, en toen hij dat aan het uitmeten was, kwam ik toevallig even naar buiten om te kijken hoe het ermee stond (het was die dag 12 graden en waaide heel koud en hard, dus ik bleef liever binnen), wat een goede timing bleek, want hij had de paal nog niet in tweeën gezaagd.

Ik zag die hoge paal en wist ineens: dit wordt geen scharnierend hekje, dit wordt een poortje!
Dwarslat ertussen en klaar
Ik houd van poortjes en boogjes, een tuin heeft verticale elementen nodig, paadjes met bochtjes, verrassingen zodat je het geheel niet in één keer kunt overzien. En bovendien heb ik nog een clematis over, die hier mooi overheen kan groeien!


Het eindresultaat
Iets hoger dan het oude hekje ernaast, maar dat zal binnen een jaar of twee net zo vergaan zijn als het stuk dat we nu vervangen hebben, dus dat hoogteverschil verdwijnt t.z.t. ook wel weer.

~*~

Mijn man heeft ook een composthoop gebouwd. We hadden er weliswaar een, maar daar was alleen het woord "hoop" op van toepassing; meer was het echt niet. Mijn man heeft een paar oude palletkratten op de kop weten te tikken, en omdat foto's nog altijd meer zeggen dan duizenden woorden, hier het proces in beelden.

De oude composthoop, bijeengehouden met losse planken
De stevige nieuwe bak

Gaatje onderin om de compost eruit te scheppen
En al meteen praktisch vol en in gebruik
We gaan er nog eentje naast maken, de spullen liggen al klaar.
Zo kun je afwisselen en heb je altijd de juiste compost.


~*~

Ja, mijn man is erg handig. Dat hij het met de nieuwe heggenschaar voor elkaar kreeg om binnen vijf minuten de stroomdraad door te snijden waardoor de stroom in het hele huis uitviel en we pas 's middags, nadat de elektricien was geweest, weer stroom hadden, zal ik daarom maar niet verklappen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten