vrijdag 30 augustus 2013

Een bloemlezing: paars

Vandaag krijgt u de paarse bloemen uit mijn tuin te zien.
Misschien een kleine overlap met de vorige aflevering (roze), want soms valt een kleur een beetje tussen twee categorieën in. 
Cleome, ook bekend als kattensnor, eenjarig (gezaaid)

Deze hortens kreeg ik van mijn zus. Ze dacht dat het achteraf niet echt nodig was,want ik heb er al zo veel. Lieve meid, één wijze raad van je oude zus: je kunt nóóit te veel hortensia's hebben.

Salvia Turcestania (Scharlei)

Agastache ook bekend als dropplant (ruik maar eens aan de blaadjes)

Agastache populair bij de vlinders

Heliotroop, zonaanbidder, hoe zonniger hoe beter hij het doet

Nog een keer de Agastache, wat is hij groot geworden!


Vlasleeuwebekje, stek uit de tuin van mijn moeder, zie het hem eens goed doen bij ons!

Soort stekelloos disteltje uit het zakje "Geurend bloemenzaad"

Clematis Jackmanii, bloeit nu

Petunia's

Clematis Ville de Lyon, net uitgebloeid

Phacelia, ook wel Bijenvriend genoemd, naam spreekt voor zich. Lokt honderden bijen en is ook nog een fijne groenbemester. Jammer dat hij na de bloei erg snel lelijk wordt.

Twijfelgeval tussen roze en paars maar toch hier in het rijtje erbij gezet: kaasjeskruid, zelf gezaaid,  uit het zakje  Gemengd Bloemenzaad

Nog een keer Phacelia, omdat het er zo mooi uitziet met tegenlicht

Prikneusjes met koolwitjes

Bolderik, vroeger onkruid en boerennachtmerrie, nu mooi in de tuin

Driekleurige lobelia

Phlox van mijn dochter

Salvia (hier met Gaura)

Lief zachtpaars bloempje uit het zakje "Randjesbloemen"
Buddleja (Vlinderstruik) "Ile de France"

Zachtpaarse Scabiosa (Duifkruid). Ik heb ook een roze, maar die mag er vandaag niet bij.

Campanula's natuurlijk

Nog meer campanula's

Viooltjes

Geranium, op het blauwe af

Ik citeer mijn oud-collega: "Waarom heet dit een rode dendron? Hij is paars!"

Allium "Purple Sensation"
Japanse Sering

Nog een keer de Salvia "Ostfriesland"

Spaanse margriet van mijn dochter (zij zoekt haar planten zelf uit, en heeft smaak!)

Nog meer viooltjes

Viooltjes met gezichtjes

Viooltje met verstekeling

Nog meer gezichtjes

Dit waren dit jaar mijn mooiste violen, ik hoop dat ze zich flink hebben uitgezaaid.

De paarse tulpen natuurlijk

Kijk, daar zijn ze weer, de viooltjes

En nog meer paarse tulpen

En nóg meer viooltjes

Dit zijn Maartse viooltjes. Dit jaar bloeiden ze in mei.

Dit was in de oude tuin: de dramatisch donkerpaarse Akelei. Goddank vond ik onlangs de zaden terug die ik ervan had geoogst, want het plantje zelf heb ik stom genoeg laten staan toen we verhuisden.

Tijm, close-up

Nog meer hortensia

Wisteria in de oude tuin

Lavendel mag natuurlijk niet ontbreken in het rijtje "paars"

Slangenkruid ook niet

En we sluiten af met een mand Petunia's in de oude tuin
Ik kom er dus net achter dat de foto's in omgekeerde volgorde staan, van nieuw naar oud. Excuses hiervoor, maar ik ga het niet over doen. 

Volgende keer nog bloemlezingen in wit en blauw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten